xBI9 eli METSÄVAELLUSKURSSI

Kurssi koostui teoriatunneista, joilla kävimme läpi muun muassa varustelistaa sekä itse vaellusta Seitsemisen kansallispuistossa. Kurssille osallistui noin 30 opiskelijaa. Perjantaina 2.9.2016 iltapäivällä oli lähtö koulumme pihasta Seitsemisen kansallispuistoon ja palasimme takaisin koululle sunnuntai-iltana. Yövyimme siis kaksi yötä teltassa ja vaelsimme koko reissun aikana noin 40 km. Emme vaeltaneet opettajamme Timo Niemimaan johdolla vaan me opiskelijat saimme jokainen telttakunnissamme suunnistaa kartan ja kompassin avulla.

Ensimmäisenä iltana vaelsimme seitsemän kilometriä, jonka jälkeen pystytimme telttamme, söimme ja menimme nukkumaan. Ensimmäinen yö oli kylmä eikä ainakaan meidän telttakuntamme sen vuoksi saanut hyvin nukuttua. Toinen päivä koostui vaeltamisesta, kolmesta ruokailusta ja pikku retkistä ilman rinkkoja. Retkillä etsimme monimuotoisen metsän tunnusmerkkejä ja tutustuimme erilaisiin suotyyppeihin.Toinen yö ei ollut yhtä kylmä ja telttakuntamme nukkui hieman paremmin kuin ensimmäisenä yönä. Kolmantena päivänä päätimme vaelluksen samaan paikkaan, mistä lähdimmekin.

Kurssin aikana ainakin meidän telttakuntamme oppi Suomen luonnosta todella paljon, suunnistustaidotkin paranivat ja opimme arvostamaan puhdasta vettä ja sisävessoja. Kolmannessa päivässä parasta oli päästä sisävessaan pitkästä aikaa. Tämä vaellusretki oli niin kiva kokemus, että suunnittelimme telttakuntamme kesken uutta vaellusretkeä keskenämme. Olemme kiitollisia, että saimme tämän mahdollisuuden lähteä vaeltamaan kokeneen vaeltajan, Timo Niemimaan, kanssa, sillä emme olisi ikinä uskaltaneet lähteä keskenämme vaeltamaan.