Isoset ovat tärkeitä!


Isosisilla on jo pitkään ollut suuri merkitys seurakuntien toiminnassa: Ilman isosia monet leirit ja tapahtumat olisivat hankalia pitää. Ilman isosia monilta lapsilta kesän leirien kokemukset olisivat aivan erilaisia kuin ne ovat isosten kanssa. Sama asia pätee myös rippikouluihin; leiriltä jäisi niin paljon pois, jos me isoset emme olisi siellä. Leireillä me olemme ne, joihin voi turvautua, jos ohjaaja on liian pelottava. Isoset ovat silta itse ohjaajien ja leiriläisten välillä.

Itse olen toiminut nyt isosena vuodesta 2019 lähtien. Pääsin silloin ripille ja olin oman leirini jälkeen satavarma siitä, että konfimaation jälkeen minäkin haluan olla isonen. Hieman kesäloman loppumisen jälkeen meninkin isoskoulutuksen alkajaisiin. Sen jälkeen ei ole ollut päivääkään, milloin olisin katunut omaa päätöstäni ryhtyä tähän hommaan. Löysin juuri sellaisen toiminnan, josta itse pidän ja jossa tunnen olevani tärkeä. Isosen asema on osa minua, ja olen löytänyt oman paikkani muiden isosten joukosta sekä seurakunnasta.

Isoskoulutus on tuonut elämääni niin paljon kaikkea uutta ja hienoa. Olen saanut ennen kaikkea uusia ystäviä, hurjasti lisää kokemusta sekä olen kasvanut ihmisenä tämän kolmen vuoden aikana. Isosena oleminen on antanut minulle lisää rohkeutta, ja lisäksi huomaan olevani paljon sanavalmiimpi kuin  olin ennen isostoimintaa. Vapaaehtoistoiminta on auttanut minua myös tulevaisuuden suunnittelussa. Ennen en ollut aivan varma, mitä haluaisin tehdä lukion jälkeen, mutta isosena toimiminen antoi minulle selkeän linjan lähteä opiskelemaan sosionomiksi. Kuitenkin kaikista iloisin näistä asioista olen siitä, kuinka itsevarmuuteni on kasvanut. Elämä on helpottunut, kun uskaltaa tehdä asioita, joita ei ole ennen muiden edessä uskaltanut tehdä. 

Isosen tehtävä sekä isoskoulutus on tuonut minulle myös uusia taitoja. Näitä ovat esimerkiksi ryhmän ohjaaminen, toiminnan ohjaaminen sekä ilmaisutaitoon liittyvät taidot. Taidot ovat käteviä ja olen huomannut, kuinka paljon ne minua auttavat minua myös muualla kuin esimerkiksi rippileireillä tai lastenleireillä. Koulussa en enää esimerkiksi jännitä kovasti esitelmien esittämistä ja ryhmätöiden tekeminen on helpompaa, kun osaan arvioida sitä, miten ryhmän jäsenet toimivat ja millainen ryhmän dynamiikka on. Toisin sanoen olen oppinut  arvioimaan, miten toiset toimivat, ja osaan sen mukaan valita, miten itse toimin. 

Isosena toimiminen tuo kesään myös paljon toimintaa. Leireillä mikään päivä ei ole samanlainen ja aina oppii jotain uutta. Isosen toiminta on vapaaehtoistyötä, mutta monista leireistä saa myös pienen palkan, joka on mukava lisä. Palkka ei ole kovinkaan paljon työmäärään nähden, mutta itse en ainakaan työtä tee palkan takia. Itse pidän tärkeimpänä juuri sitä, että saan itse lisää kokemusta sekä tuotan jollekin toiselle mukavan leirikokemuksen.

En ole myöskään ainoa, joka ajattelee samanlaisesti. Sastamalan seurakunnan johtava nuorisotyöntekijä Salme Kuukka kertoo, kuinka tärkeää isosen tehtävä on seurakunnassa ja kuinka se tuo nuorelle valtavasti kaikkea. Kuukan mukaan isoskoulutus on oman kasvun aikaa, se tuo nuorelle uusia taitoja ja isoskoulutus on hieno lisä omassa cv:ssä. Omaan cv:hen onkin hienoa lisätä se, että olen toiminut isosena. Kuukka mainitsee myös, kuinka suuri luottamus seurakunnan nuorisotyöntekijöillä on isosiin. Emme ole siis tyhjänpanttina. 

Isosena toimiminen on yksinkertaisesti tuonut minulle pelkkää hyvää. En vaihtaisi hetkeäkään ja olen iloinen, että olen saanut olla osa niin hienoa porukkaa. Jos nuori pohtii sitä, että haluaisi ryhtyä isoseksi, antaisin hänelle myönteisen vastauksen. Isoseksi ryhtyminen on parasta ja siihen todellakin kannattaa ryhtyä.

Teksti: Emilia Koppanen

Teksti on kirjoitettu UE06-kurssilla.